Hoppa till innehåll

De lila bussarna

april 20, 2011

Sommartiden har tagit över våra urverk och det innebär att bussarna har fått ny tidtabell för sommaren 2011. Ska bussarna hålla tiden bättre denna gång eller kommer det bli ännu sämre nu? Kommer de ändrade linjerna påverka örebroarna att överväga att ta bilen då bussarna bara krånglar? Det är många faktorer som spelar in varför det har pratats så mycket negativt om stadsbussarna, och det är dags för politikerna att inse att detta är ett stort problem som måste bli bättre, omgående.

Många var skeptiska till bussbytet för några år sedan när Örebro fick helt nya bussar som skulle gå på biogas istället för de blåa bussarna som åkt runt i Örebro under en längre tid. Med facit i hand och med tiden har det kommit fram att det varken gått plus eller minus ekonomiskt för de nya bussarna och allt fler personer börjar ifrågasätta om biogas verkligen är det rätta drivmedlet för buss, speciellt här där vargavintrarna de senaste åren har tagit hårt både på kommunen och företagen. Då tänker vi främst på att bussarna helt enkelt slutat fungera när det blivit för kallt på dagarna, vilket medfört sena ankomster till jobb. Och blir det allt för ofta sena ankomster till jobb övervägs det att istället ta bilen till jobbet.

     

Efter det var det dags att lägga om linjerna helt i hela stan. De traditionella siffrorna försvann och ersattes med andra siffror vilket gjorde att det blev svårare att veta vilken buss som gick var i början utan någon typ av tabell eller karta. Många visade missnöje genom att svara negativt på enkäter som Nobina (bussföretaget) skickade ut tillsammans med Länstrafiken, vilket gjorde att man blev tvungen att tänka om hur man skulle dra dessa linjer. Dessutom var stora delar av centrala Örebro under ombyggnad just under denna tid vilket gjorde det ännu mer olyckligt.
Under samma tid skulle det krånglas ännu mer i och med att det kom på förslag från Peter Dahlgren (s) att stadsbussarna skulle ta bort numren helt och istället använda sig av namn på kända personer som på något sätt kan kopplas till Örebro. Tanken i sig är inte dum, men den är inte bra heller. Visst kan det tänkas vara festligt med att ha någonting annorlunda, men samtidigt måste vi ha i bakhuvudet att det inte var länge sedan vi fick nya nummer och nya linjer att hålla reda på. En ytterligare förändring kan vara droppen för en stor del av befolkningen som redan nu nästan tröttnat på allt strul och alla problem som namnbyte och nya linjer har skapat. Frågan är vilken känd person som kommer få vilken befintlig linje. Vilka personer ska gå mot universitetet? Hur ofta kommer Cajsa Warg gå från Konserthuset? Det luktar krångel lång väg och det kommer ta ytterligare tid innan Örebroarna kommer vänja sig vid de nya linjerna och namnen.

Summa summarum, politikerna har efter tre år enats om några namn och kommer sätta detta i provning redan nu i April 2011. Vi kommer att få vänta och se hur detta kommer bli, Nobina och Länstrafiken bör se upp med att vända folket mot dem själva genom att orsaka oro, irritation och förvirring och istället lägga ner mer kraft på att bussarna kommer i tid och inte orsakar problem som skulle kunna störa människors sätt att se på kollektivtrafiken i Örebro. Det kommer inte dröja förrän det kommer bli ytterligare förändringar.

BloggOrebro skulle önska att det gjordes ytterligare en förändring angående hur man visar upp de nya dragna linjerna i kartan. Den är trots de olika färgerna väldigt svårläst och alla färger smetar ihop sig i en stor klump inne i stan på kartan. Varför kan man inte följa hur
tunnelbanorna i London har löst det, genom att bara dra en rak/horisontell linje och skriva ut vilken hållplats just den linjen passerar?
Bilden åt höger visar ett urklipp hur det kan se ut när det är en vertikal linjekarta med utsatta
hållplatser för just den linje du åker med. Detta tror vi skulle vara enklare att förstå mot dagens linjekarta.

Linjekarta för de lila bussarna i Örebro finner du nedan på länken:
http://lanstrafiken.se/upload/Lanstrafiken/Orebro/Dokument/%C3%96rebro%2017%20april%202011/Linjekarta%20v04.pdf

From → Uncategorized

Kommentarer är stängda.